بررسی تطبیقی عناصر گوتیک در گودال و آونگ ادگار آلن پو و گجسته دژ صادق هدایت
نویسندگان
چکیده
این مقاله به نقد و بررسی تطبیقی دو داستان کوتاه از دو تن از نویسندگان شهیر دنیا، ادگار آلن پو ((1809-1849, edgar allan poe و صادق هدایت (1903-1951)، با نگاهی به نوع ادبی داستان کوتاه، ژانر گوتیک و عناصر آن می پردازد. نگارندگان این مقاله با تکیه بر وجوه اشتراک و افتراق کوشیده اند به تحلیل و مقایسۀ داستان کوتاه گودال و آونگ (the pit and the pendulum) و گجسته دژ (1311) بپردازند. اولی داستان کوتاهی است از ادگار آلن پو، نویسنده آمریکایی، که نخستین بار در سال ۱۸۴۲ چاپ شده است و داستان مردی را روایت می کند که از سوی دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا محکوم به مرگ شده و او که خود راوی داستان نیز می باشد به بیان لحظه به لحظه ی شکنجه های روحی و جسمی ای می پردازد که در سیاهچالی تاریک بر او تحمیل می شود تا او را به کام مرگ بکشاند. دومی داستان گجسته دژ به قلم صادق هدایت و در مجموعه داستان سه قطره خون قرار گرفته است. اهمیت موضوع در این است که گویا تاکنون کار مستقل و قابل توجهی در زمینۀ مقایسه و تطبیق عناصر گوتیک درآثار هدایت و پو انجام نگرفته است. بررسی عناصر گوتیک بر اساس نظر رابرت هریس (robert harris) نشان می دهد جلوۀ ژانر گوتیک در گجسته دژ هدایت نسبت به پو پررنگ تر می باشد.
منابع مشابه
اسطوره در آثار صادق هدایت و ادگار آلن پو بر اساس رویکرد بینامتنیت
امروزه پیوند ادبیات تطبیقی و بینامتنیت دستاوردی جدید است که تحلیل اثر در چارچوب الگوها و روشهای آن آسان میشود. از مهمترین عوامل تحلیل در حوزه ادبیات تطبیقی بررسی شباهتها و تأثیرگذاری آثار بر یکدیگر و چگونگی تحقق یا انتقال یک موضوع و درونمایه است ولی خوانش بینامتنی دغدغه فرارفتن از بررسی منابع مشابه و تأثیر و تأثر را دارد؛ متن بر پایه گفتمانی از پیش موجود بنا میشود و سپس آن گفتمان را از آ...
متن کاملاسطوره در آثار صادق هدایت و ادگار آلن پو بر اساس رویکرد بینامتنیت
امروزه پیوند ادبیات تطبیقی و بینامتنیت دستاوردی جدید است که تحلیل اثر در چارچوب الگوها و روشهای آن آسان میشود. از مهمترین عوامل تحلیل در حوزه ادبیات تطبیقی بررسی شباهتها و تأثیرگذاری آثار بر یکدیگر و چگونگی تحقق یا انتقال یک موضوع و درونمایه است ولی خوانش بینامتنی دغدغه فرارفتن از بررسی منابع مشابه و تأثیر و تأثر را دارد؛ متن بر پایه گفتمانی از پیش موجود بنا میشود و سپس آن گفتمان را از آ...
متن کاملبررسی «خود» ازهم گسیخته: نمایشی افراطی در روایت های کوتاه ادگار آلن پو و صادق هدایت
اگرچه در آثار این دو نویسنده «خود» آگاه و ناخودآگاه- یا هر اسم دیگری که در سایر مطالعات به این حوزه از روان انسان اتلاق شدهاست- به طرز مبهمی به تصویر کشیده می شوند، «خود» انسان هرگز در قالب ساختار الگودار و مطلقی نمی گنجد.
پژوهشی تطبیقی درباره صادق هدایت و ادگار الن پو
نقد کهن الگویی از شاخه های نقد ادبی است که متن را با توجه خاص بر کهن الگوها و اسطوره های تکرار شونده در روایت، نشانه ها، تصاویر و شخصیت ها تفسیر می کند. کهن الگوها تصاویر و نشانه های تکرار شونده ایی هستند که ناخودآگاه بشر را تشکیل می دهند. بنابراین پژوهشی دقیق درباره کهن الگوها در متون ادبی گوناگون ملل می تواند چراغی در راه شناسایی ماهیت واقعی انسان به عنوان یک شهروند جهانی باشد. آنیما در م...
دوگانگی مفهوم مرگ در آثار صادق هدایت و ادگار آلن پو
در میان نویسندگان مرگاندیش صادق هدایت، نویسنده معاصر ایران، و ادگار آلنپو،شاعر و نویسندهی آمریکایی، از جمله کسانیاند که توجه بسیاری به این مفهوم داشتهاند و مرگاندیشی مضمون عمده آثارشان است. اما آنچه محتوای این آثار را به هم مشابه میسازد؛ حالت دوگانگی و تضاد در مفهوم مرگ است که این امر میتواند برگرفته از شخصیت واقعیای باشد که با آن زیستهاند؛ از این رو چنین نگرشی به آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات داستانیجلد ۲، شماره ۴، صفحات ۶۰-۷۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023